EL BLOG DE LA CASA PARRAMON - LUTHIERS DES DEL 1897

TENIU ALGÚN DUBTE ?

ENS VOLEU FER ALGUNA PREGUNTA?

VOLEU QUE PARLEM D'ALGÚN TEMA EN CONCRET?

APROFITEU AQUEST CANAL DE COMUNICACIÓ I NO DUBTEU A DEMANAR-NOS-HO A:

luthier@casaparramon.com




dijous, 28 de febrer del 2008

Desafiant les lleis físiques... i les normes de la lutheria




Quan el músic fa temps que toca el seu instrument ja s'ha après de manera inconscient les distàncies que hi ha entre les notes per poder afinar correctament, de manera que obre més o menys els dits establint unes distàncies que sempre són les mateixes per a produïr unes notes determinades... o no?
Si observeu el pont d'aquest violoncel podeu veure que hi ha agut una deformació tant evident com exagerada. El pont s'ha vinclat endavant. En el cas d'un violoncel 4/4, la distància de corda vibrant estandaritzada és de 695 mm (distància A-B del gràfic 1). Però quan s'ha produit una deformació com la de la foto, aquesta distància ja no és la mateixa, pel que ens haurem de reapendre unes noves i fictícies distàncies. Si observeu el gràfic 2 podeu veure que la distància C-D és considerable, debuda a la deformació, i ens obliga a tancar més els dits per poder afinar correctament. La única solució en aquest cas és fer un pont nou, però això es pot evitar corregint el pont molt periòdicament o bé portant l'instrument al luthier de tant en tant. La nostra economía ens ho agrairà...
Hem de pensar que les 4 cordes afinades fan una pressió sobre el pont de:

VIOLÍ / VIOLA 12 Kg.
CELLO 25 Kg.
CONTRABAIX 108 Kg.

constantment, les 24 hores del dia i els 365 dies de l'any, per tant és normal que s'acabin deformant... si no els rectifiquem, cosa que podem fer perfectament. Un pont amb un bon manteniment pot durar 40, 50, 60 anys...







5 comentaris:

una violinista ha dit...

hola, tinc una pregunta respecte al pes.
Violí/Viola: 12 kg. 365 dies l'any, 24 hores per dia.
Sempre m'he preguntat si s'ha de tenir en compte també el pes de l'arquet juntament amb el pes del braç dret del violinista/violista. Si fóra cert que el pes que ha s'ha de suportar és més gran, seria un pes fluctuant segons:
1. la constitució del violinista/violista
2. el tipus de cop d'arc (detaché, staccato, spiccato, martellé, etc.)
3. la part de l'arc on es toca (taló, mig, punta)
Si tot això és cert (que no en tinc ni idea i per això pregunto)
en el cas del violoncel i el contrabaix, per posició on l'arc no és "paral·lel" al terra si no "perpendicular" (entre cometes tots dos perque ja sabem que no és ben bé així) aquests pesos variables de més, serien diferents als del violí i la viola?
Moltes gràcies

Casa Parramon - Luthiers des del 1897 ha dit...

Hola violinista, moltes gràcies pel teu missatge. Buscant la informació només he pogut trobar de manera molt genèrica les dades indicades, és a dir, la mateixa per a violí i viola, quan és evident que no ho és d'igual. El pont de la viola és més alt i gruixut, les cordes de la viola tenen una llargada de corda vibrant i una llargada total (de clavilles a cordal)superior al violí, uns gruixos de corda sensiblement superiors, especialment la corda DO, per tant hi ha d'haver una diferència, és clar, però enlloc l'he trobada de manera diferenciada.
Les dades que aportes sobre la influencia del músic i la seva constitució física i la tècnica que aplica són molt encertades, però enlloc he trobat estudis que en parlin. Diguem-ne que és més fàcil mesurar coses objectives i genèriques com són els instruments que no la força i tècnica de cada músic, díficil de mesurar i aplicar de manera genèrica i extreure'n conclusions, encara que no és impossible, és clar. La cosa és que no em consta que ningú s'hi hagi dedicat a mesurar-ho.
Sobre la teva pregunta, hem de tenir en compte la diferència que hi ha entre el pes d'un arquet de violí (60-62 grs), el de viola(70-72 grs) i el de violoncel(80-82 grs) que evidentment han de contar, però que la pressió adicional que afegeixen a l'instrument junt amb la força del músic no és constant com la pressió de les cordes per si mateixes.
Pots arribar a estudiar 8 hores al dia... però més ho dubto, a menys que siguis una fiera. Desprès d'aquestes 8 hores l'instrument torna a a tenir les pressions habituals ja indicades... Per aixó he parlat només de la pressió de les cordes i no de factors variables com molt bé dius.
Moltes gràcies per la teva aportació i fins a la propera.

una violinista ha dit...

Hola, en quant a les 8 hores no em referia a mi, jeje, pensava més aviat en un gran violinista hipotètic,... en quant a les variables, no pensava en que pogués existir un estudi tant exhaustiu com el que he proposat perque seria per tornar-se bojos, si no una resultant aproximada de tot plegat! segurament no seria un estudi que servis gaire per a la vida de l'instrument, dels luthiers (m'agrada més amb "h") i dels músics,...però és una "curiositat" que tinc,...
potser algun dia, un físic exèntric i enamorat de la música i concretament dels instruments de corda, s'hi posa i ho fa,... mai se sap, no?
Moltes gràcies per la teva resposta!
fins aviat!

Anònim ha dit...

Oh! Hola, he arribat a aquest blog a travès d'un altre blog que venia d'un altre blog, el meu. M'agraden molt aquests comentaris, tant els tècnics sobre luthiers (tb m'agrada més amb H) com els de música. T'he afegit al meu blog sobre violins i espero que durin molts els teus comentaris!
Ara fa gairebé dos mesos que estic aprenent a tocar el violí a l'estudi de música Jordi Cervelló i trobo tot aquest món fascinant!
Salut!

Casa Parramon - Luthiers des del 1897 ha dit...

Hola Ciberprofe2, benvingut al meu blog. ESpero que t'hi vagis connectant de tant en tant. Ja hi aniré afegint coses, no pateixis. Ara, però, estaré usn dies "fora de joc" per motius laborals, però tornaré aviat. Gràcies i fins a la propera !! salut.