EL BLOG DE LA CASA PARRAMON - LUTHIERS DES DEL 1897

TENIU ALGÚN DUBTE ?

ENS VOLEU FER ALGUNA PREGUNTA?

VOLEU QUE PARLEM D'ALGÚN TEMA EN CONCRET?

APROFITEU AQUEST CANAL DE COMUNICACIÓ I NO DUBTEU A DEMANAR-NOS-HO A:

luthier@casaparramon.com




dimarts, 11 de març del 2008

EL PONT


És una part essencial del violí ja que transmet la vibració de les cordes a la tapa. Que ajusti bé i tingui el gruix adequat és bàsic per treure el màxim rendiment del so. El pont també ens ajuda a mantenir la mateixa distància entre les cordes i les manté a una alçada convenient respecte el batidor a fi d’aconseguir tocar sense fer massa pressió sobre les cordes o, al contrari, si són massa baixes fan que la corda al vibrar toqui el batidor i el so no sigui net.

La base del pont ha d’ajustar perfectament a la forma de les voltes de l’instrument, que pot ser més o menys pronunciada, i difícilment trobarem dos violins iguals encara que ens ho semblin a primera vista. La qualitat de la fusta amb la que es fa el pont també és molt important per treure el màxim rendiment de l’instrument. Haurà de ser de fusta de blada, amb la fibra compacta, uniforme i ben seca. De ponts n’hi ha de moltes qualitats i preus diferents i s’han d’adequar a cada instrument.

La correcta posició del pont és molt important i hi ha tres punts de referència que mai s’han d’oblidar:
1r), s’ha de fer coincidir exactament entre les dues petites incisions que hi ha al centre de les efes. 2n) ben aliniat respecte al batidor, i 3r) tenir sempre en compte que després d’haver canviat o afinat alguna corda s’ha de comprovar la perfecte perpendicularitat de la part posterior del pont sobre la tapa. Si no es rectifica el pont, aquest es deforma i es corba cap endavant.

Un pont mal situat i desplaçat fa que la distància de corda vibrant (de celleta a pont)
Sigui errònia i això comporta que la distància entre les notes també hagi variat. Evidentment un músic no ha de “reaprendre” constantment noves distàncies!!

El gruix del pont és molt important. Un pont massa fi afavoreix un so potent però ens fa perdre qualitat i calidesa. A més es deforma més ràpidament per la pressió de les cordes. Un pont massa gruixut fa de sordina i el so perd potència. El terme mig és l’adequat i el teu luthier sap les mides correctes. Si tens algun dubte ho pots consultar.

La part superior del pont és molt delicada. Ha d’estar molt ben polida i acabada. No ha de ser massa fina ni acabar en angle agut per no masegar l’entorxat de la corda. Les marques de les cordes en el pont, molt necessàries per a establir una distància i posició fixa entre elles, no han de ser massa profundes (aproximadament d’una tercera part del gruix de la corda) per a que no atrapin l’entorxat i parteixin el recobriment exterior.

La corba del pont és bàsica per a la tècnica d’execució. Un pont molt pla fa que toquem tres cordes a la vegada. Un pont massa corbat fa que forcem la posició del braç dret a l’hora de passar l’arquet.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Hola! Tots aquests articles són molt interessants. Jo ara tinc un violí d'estudiant molt bàsic, un Corina SV300. Quan parles de dur l'instrument al luthier perque l'ajusti, parles nomès d'instruments més bons o també d'aquest tipus de violí per a estudiant? Resumint, creus que val la pena ajustar el pont, les clavilles, etc del meu violí o seria una mica "aunque la mona se vista de seda, mona se queda?)
Deixant de banda això, m'agradaria que un dia parlessis dels arquets de violí. Perque hi ha una gama de preus tant elevada en un element que sembla menys complex a primera vista que d'altres (violí mateix)? Els rodons són diferents dels octagonals? Els adornaments de plata/marfil, etc són simplement ornaments o realment tenen influencia en algun aspecte? Hi el material? Gràcies!

Casa Parramon - Luthiers des del 1897 ha dit...

Hola, arquer,

si el violí l'has comprat a un luthier, bé, si no, segur que es pot millorar. No costa res que el portis al teu luthier de capçalera i t'hi faci un diagnòstic sense compromis. Si es pot millorar alguna cosa veuràs que no és el mateix fer els 100 metres obstacles que els 100 metres lliures... i potser tot sortirà més fàcil!!!

Casa Parramon - Luthiers des del 1897 ha dit...

FA poc un professor amic meu em va demanar que parlés dels arquets per donar informació als seus alumnes. Ara sóc de viatge a Alemanya, però aviat us contanteré a tots, jo també en tinc ganes !!
gràcies per seguir xafardejant el blog i ànims amb l'estudi !!

Unknown ha dit...

Bones Luthier! Espero que el viatge a ca'ls teutons hagi estat profitós!

He estat uns dies sense llegir-te i sort de dir-me el dia que vaig descobrir el teu blog que no sabies cap a on encaminar-lo!

Jajajajaja!

És genial! M'encanta i intentaré que sigui lectura obligada dels meus alumnes!

I ja estic començant a fer campanya!

Una abraçada des de mà esquerra del Ter!